- Çocuk yetiştirilmez yetişir. Çocuk kendi potansiyeli ile dünyaya gelir ve bunu geliştirmek için çabalar.
- Bizim ona kazandırdığımızı düşündüğümüz insani eğilimler aslında çocuğun içinde vardır. Toplumu, çevresini izleyerek bunlara işlerlik kazandırır, uyum sağlar. Buna normalleşme süreci diyoruz.
- Hareket etmek, özgürce dolaşabilmek çocuğun en önemli eğilimlerinden biridir. Kısıtlanmamalıdır. Çocuk yetişkinin isteği ile oturup kalkmamalı, yetişkin çocuğun hareket isteğini engellememelidir.
- Dil kazanımı ve konuşma önemli bir aşamadır. Çıkardığı her ses konuşmaya bir adımdır. Onunla onun dilinde konuşmak önemli.
- İlk altı yıl duyuların hassaslaştırılması için önemli bir süredir. Bu süreçte çocuğun minik objelere dokunması ve ilgi duyması engellenmemelidir. Minik objeler ile vakit geçiren ve merakını gideren çocukların ileride ayrıntılı, detay gerektiren işlerde başarılı olma şansları artar. El becerileri gelişir.
- İşaret parmağı ve orta parmaktan beyne giden direk bir yol vardır. Farklı yüzeylere dokunmak, maddeleri dokunarak da tanımayı öğrenmek önemlidir. Çocuğun dokunma duyusunu körelterek ileride temizlik takıntılı, yağlı, pütürlüi tozlu yüzeylere dokunamayan insanlar yetiştirme şansımız yüksektir.
- Çocuklara sosyalleşmeleri için doğal ve sağlıklı ortamlar yaratılmalıdır. Günlük hayatın içindeki süreçleri görerek ve katılarak öğrenmeleri içselleştirmelerini sağlar.
- Çocuğa kendi kendine öğrenmesi için ortam ve fırsat yaratılmalıdır. Öğrenme isteği örselenmemeli, onun istediği zamanda, onun talep ettiği bilgi sunulmalıdır.
- Gerçek dünyayı onların boyutlarına getirdiğimizde, kendine güvenli, merakı süregelen bireyler yetiştirme şansımız çok yüksektir. Çocuk kendi boyutundaki bir çevre ile kendini oraya ait hisseder. Yetişkini taklit ederken kullandığı araç gerecin kendi boyutlarına uygun olması gelişimini olumlu etkileyecektir.
- Montessori mataryelleri konsantrasyon yeteneğinin gelişmesi aşamasına önem kazanır. Mataryeller tek bir hedefe yöneliktir. Her mataryel tek bir duyunun gelişmesi için tasarlanmıştır.
- Çocuk meşgul olmak ister. Oyun ile meşguliyet farklı kavramlardır. Çocuğun amacı meşgul olurken ihtiyaç duyduğu gelişimi sağlamaktır. Onu meşgul ederken bu amacı gözden kaçırmamak gerekir.
- Oyuncakların çocuğa ne kattığı önemlidir. Çocuğun ilgi duymadığı oyuncaklar ya gereksiz zor yada gereksiz kolay olabilir. Bir oyuncağı kırmakta içini dışına çıkarmaktaki amaç acaba ben bununla daha başka neler yapabilirim olamaz mı?
- Çocuğu iyi gözlemlememek, meşguliyeti esnasında konuşarak ve müdahele ederek öğrenme sürecini bölmek yaptığımız en önemli hatadır. Her hatasını düzeltmek, hareketlerine yada yapmaya çalıştığı şeye sözle ve hareketle müdahele etmek, dikkatinin dağılması bir yana o aktiviteyi bir daha denememesi ile bile sonuçlanabilir. Sessizlik çok önemli..Çocuk için sonuç değil, süreç önemlidir.
- Çocuğun onuru ve gururu kırılmamalıdır. Hataları onun önünde ve hata yaptığı anda düzeltilmemeli, eğer gerekliyse başka zaman doğrusu gösterilmelidir.
- Yaptığı hatanın sonuçlarını görmek ve düzeltmek için çabalamak, cezadan çok daha öğreticidir.
- Çocuğa içinde özgür olabileceği sınırlı alanlar yaratılmalıdır. Hiç bir özgürlük sınırsız değildir. Sınırsızlık kontrolsüzlüğe neden olur. Çocukların sınırlandırılma ihtiyacında olduğunu unutmamak gerekir. Çalışma alanını sınırlamak ( masa üstü, tepsi içi vs gibi ) de bu başlığa girer.
- Montessori masalı yasaklamaz, sadece 6 yaşına kadar hayal gerçek ayırımı olmadığı için anlatılan masallardaki öğeler iyi seçilmeli iyi ve kontrollü masallar anlatılmalıdır.
30 Mart 2010 Salı
Seminerden bende kalanlar..
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder